© Aleksander Dębicz                                

PROJEKTY

BACH. CHORAŁY. IMPROWIZACJE.

Projekt powstał z fascynacji wiolonczelisty Marcina Zdunika i pianisty Aleksandra Debicza  muzyką Johanna Sebastiana Bacha. Polskich wykonawców zainspirował proces „preludiowania” (niem. präludieren – improwizować), który dla osiemnastowiecznych niemieckich organistów-kompozytorów był zarówno sposobem na uświetnienie nabożeństw i uroczystości, jak i drogą nieustannych poszukiwań artystycznych. Koncerty BACH. CHORAŁY. IMPROWIZACJE ukazują współczesną kontynuację tego procesu twórczego.

Wybrane preludia chorałowe Johanna Sebastiana Bacha zostały przez wykonawców zaaranżowane na wiolonczelę i fortepian. Muzycy wzięli na warsztat m. in. tak znane kompozycje jak Wachet auf (BWV 645) czy O Mensch, bewein dein Sünde groß (BWV 622). Funkcję refrenu pomiędzy nimi pełni improwizowana tkanka muzyczna, czyli dalsze „preludiowanie” na temat bachowskich miniatur.

W 2014 roku projekt został z sukcesem zaprezentowany na pięciu koncertach: w Sanktuarium św. Andrzeja Boboli w Warszawie, w Klasztorze Dominikanów w Krakowie („Last Night of the Proms in Cracow”), w Opactwie Cystersów w Wąchocku (Festiwal „Muzyka w Opactwie”), w Ratuszu Staromiejskim w Toruniu (Festiwal Cichej Muzyki) oraz w Muzeum Wnętrz Dworskich w Ożarowie koło Wielunia.

 CHOPIN. NOKTURNY. IMPROWIZACJE.

Program CHOPIN. NOKTURNY. IMPROWIZACJE składa się z dziesięciu improwizowanych na wiolonczeli i fortepianie miniatur, z których każda nawiązuje do innej kompozycji Fryderyka Chopina. Wykonawcy Marcin Zdunik i Aleksander Dębicz

– reinterpretują w ten sposób twórczość kompozytora, ukazując ją w kontekście różnych stylów muzycznych. W swoich improwizacjach powracają do Bacha, którego muzyka w dużym stopniu kształtowała wrażliwość wielkiego polskiego twórcy; w innym miejscu czerpią ze spuścizny Wagnera, kontynuatora chopinowskich eksploracji w świecie współbrzmień i relacji harmonicznych. Przez cały czas mówią jednak do słuchaczy własnymi słowami, chcąc zachować autentyzm i szczerość emocji, którymi dzielą się z publicznością.

Ideą Zdunika i Dębicza w tym projekcie jest nawiązanie do fenomenu ery romantyzmu, w której koncerty nie były tak oficjalnymi wydarzeniami, jak dziś. Dopuszczano spontaniczne reakcje publiczności, a pomiędzy poszczególnymi występami prowadzono swobodne rozmowy z udziałem artystów. Taka atmosfera prowokowała wykonawców i kompozytorów do podejmowania artystycznego ryzyka w muzycznej improwizacji. Pod wpływem chwili powstawały niekiedy całe, rozbudowane kompozycje, które jakością nie musiały wcale ustępować zapisanym utworom. Julian Fontana, uczeń i przyjaciel Chopina z wielkim entuzjazmem wspominał improwizacje swojego mistrza; posunął się nawet do stwierdzenia, że jego najpiękniejsze kompozycje były jedynie odbiciem i echem jego improwizacji. Niektórzy wybitni twórcy, a pośród nich Liszt, Brahms i właśnie Chopin, improwizowali również w duetach, prezentując publiczności swobodną rozmowę dwóch instrumentów. Za sprawą polskich wykonawców podobnego przeżycia artystycznego możemy doświadczyć również dzisiaj.

                                                                                 

NOWA PODRÓŻ ZIMOWA

Nowa podróż zimowa” stanowi symboliczną wędrówkę przez różne odcienie muzycznego romantyzmu. Wyruszając w nią, wiolonczelista  Marcin Zdunik i pianista Aleksander Dębicz chcą odpowiedzieć na dojmujący brak romantycznej ekspresji w komponowanej obecnie muzyce. Program zbudowany został wokół formy pieśni, ale potraktowanej niekonwencjonalnie. Muzycy nawiązują bowiem do idei „pieśni bez słów”, w której głos ludzki zastępuje instrument. Aby rozpocząć „Nową Podróż Zimową” artyści sięgają po pieśń Gute Nacht, otwierającą słynny cykl Winterreise (Podróż Zimowa) Franciszka Schuberta. Wybór ten nie jest przypadkowy, jako że romantyczna liryka bierze swój początek właśnie w muzyce wiedeńskiego kompozytora. Utwór Schuberta pełni funkcję introdukcji, stanowi zaproszenie do wspólnego wędrowania, zaś centralną częścią programu są improwizowane przez wykonawców pieśni-ballady. Ich stylistyka nawiązuje do muzyki wielu kompozytorów, którym bliska była idea romantyczności: F. Schuberta, J. Brahmsa, R. Wagnera, A. Schoenberga, S. Rachmaninowa i G. Gerschwina. Dokąd zaprowadzi muzyków takie wędrowanie? Z pewnością każdy ze słuchaczy odnajdzie własną odpowiedź. Intencją artystów jest pomóc innym zajrzeć w głąb własnych emocji i odnaleźć w sobie oblicze romantyka.

INSIDE THE SONGS

Dwaj artyści wywodzący się z odległych, wydawałoby się, muzycznych światów połączyli siły, dowodząc, że w sztuce nie warto stawiać granic i barier gatunkowych. Najważniejsze są emocje. Pianista Aleksander Dębicz i DJ Mr. Vinylstealer wnikliwie przeanalizowali popularne piosenki takich artystów, jak m.in. Rihanna, Justin Timberlake czy Calvin Harris,
i postanowili przedstawić je w zupełnie innym świetle. Dębicz
i Mr. Vinylstealer wydobyli ze znanych utworów ukryte pod rozrywkowymi beatami emocje, niekiedy nadając im zupełnie nową wymowę. Muzycy barwnie przy tym dialogują, wykorzystując możliwości oryginalnego połączenia szlachetnego fortepianu z bogatą paletą nowoczesnych środków DJ’skich. Aktualnie Dębicz i Mr. Vinylstealer pracują nad autorskim materiałem.